Măsura vizează atât înregistrarea din oficiu de către ANAF, cât și la cererea altor autorități care administrează creanțe fiscale. Noul act normativ înlocuiește vechea procedură instituită în 2016, prin Ordinul ANAF nr. 2921, aducând modificări importante în modul de identificare și notificare a contribuabililor.
Procedura se aplică tuturor persoanelor sau entităților care au calitatea de subiect fiscal, dar care nu s-au înregistrat conform prevederilor legale. Sunt exceptate persoanele fizice care dețin deja un cod numeric personal, acestea fiind considerate automat înregistrate în sistemul fiscal. Noua reglementare permite ca înregistrarea fiscală să fie realizată:
- din oficiu, de către ANAF;
- la cererea altor autorități care administrează creanțe fiscale, cum ar fi instituțiile publice locale sau alte organe de control.
Înregistrarea poate fi declanșată în mai multe moduri: pe baza constatărilor interne ale ANAF, a rapoartelor organelor de control fiscal, a hotărârilor judecătorești definitive sau la sesizarea autorităților locale, atunci când, spre exemplu, o societate are sedii secundare neînregistrate fiscal.
Înainte de a emite decizia de înregistrare, ANAF are obligația să notifice contribuabilul, oferindu-i un termen de cinci zile pentru a prezenta documente sau explicații. În acest interval, persoana vizată are dreptul de a fi ascultată și de a demonstra că nu are obligația de a se înregistra. Există însă și excepții.
Mai multe detalii AICI.
Trimite articolul
XTraficantii de tigari de la fortuna contribuie pe undeva de sunt de neatins?