Pachetul legislativ are ca obiective consolidarea veniturilor bugetare, transparentizarea relațiilor fiscale și alinierea legislației naționale la standardele europene. Modificările intră treptat în vigoare începând cu 1 iulie și 1 august 2025, având impact asupra tuturor categoriilor de contribuabili: persoane fizice, persoane juridice și instituții financiare, conform Bihon.ro.
Mai multe detalii despre implicațiile acestor schimbări regăsim într-un articol amplu realizat de Renate Popescu, președinte CECCAR Filiala Bihor.

Renate Popescu
1. TVA: Începând cu 1 august 2025, cota standard a urcat de la 19% la 21%, cu modificări și la normele de aplicare
Se elimină cotele de 5% și 9%, fiind înlocuite cu o cotă redusă unică de 11%, aplicabilă strict pentru anumite bunuri și servicii (ex. medicamente umane, alimente esențiale fără zahăr adăugat, apă/canalizare, manuale, acces muzee etc.) — modificarea a intrat în vigoare din 1 august 2025. Prin HG nr. 602/2025 (Monitorul Oficial nr. 715/31.07.2025), Guvernul a intervenit asupra Titlului VII al Normelor metodologice, aducând clarificări esențiale:
- redefinirea conceptelor „alimente destinate consumului uman” și „animal”, în acord cu regulamentul UE;
- excluderea produselor de patiserie (biscuiți, cozonaci) și a suplimentelor alimentare din sfera TVA redus;
- restrângerea aplicării cotei de 9% la livrările de locuințe – rămân valabile doar pentru tranzacții încheiate până la 31 iulie 2026, în anumite condiții;
- actualizarea codurilor NC în conformitate cu Regulamentul UE 2024/2699.
2. Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit
Legea nr. 141/2025 instituie o majorare de la 2% la 4% a impozitului pe cifra de afaceri aplicabil instituțiilor financiare, cu excepția celor cu o cotă de piață mai mică de 0,2%. Măsura intră în vigoare de la 1 iulie 2025 și are caracter temporar, până în 2027.
Această taxare suplimentară are ca scop echilibrarea poverii fiscale între sectoare economice și stimularea creditării responsabile.
3. Impozit pe dividende
Pentru dividendele distribuite începând cu 2026, cota de impozitare crește de la 10% la 16% — aplicabil începând cu 1 ianuarie 2026.
Pentru dividendele distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2025, respectiv al anului fiscal modificat care începe în anul 2025, se menține cota de 10%.
4. Accize și alte taxe speciale
Accizele armonizate vor crește, în două tranșe, după cum urmează:
- pentru alcool și băuturi alcoolice, cu 10% de la 1 august 2025, respectiv cu 10% de la 1 ianuarie 2026;
- pentru tutun prelucrat, cu 3% de la 1 august 2025, respectiv cu 3% de la 1 ianuarie 2026;
- pentru benzine și motorine, cu 10% de la 1 august 2025, respectiv cu 10% de la 1 ianuarie 2026.
De la 1 august 2025 vor fi introduse accize asupra vinurilor liniștite, cidrului de mere și pere, respectiv hidromelului, iar de la 1 ianuarie 2026 nivelul accizelor asupra acestor produse va crește cu 10%.
Acciza specifică la țigarete va crește la 576,36 lei/1.000 țigarete pentru perioada 1 august 2025 – 31 martie 2026, o creștere de 3% față de majorarea inițială ce avusese deja loc la 1 aprilie 2025.
Accizele nearmonizate vor crește, în două tranșe, după cum urmează:
- pentru lichide cu conținut de nicotină, cu 20% de la 1 august 2025, respectiv cu 20% de la 1 ianuarie 2026;
- pentru produse destinate inhalării (inclusiv cele care conțin tutun), cu 3% de la 1 august 2025, respectiv cu 3% de la 1 ianuarie 2026;
- pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat, cu 10% de la 1 august 2025, respectiv cu 10% de la 1 ianuarie 2026.
În ceea ce privește accizele nearmonizate pentru produsele cu nicotină care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, acestea vor crește și ele cu 5%, însă de la 1 ianuarie 2026.
5. Contribuții sociale
Pensionarii cu venituri din pensii mai mari de 3.000 lei lunar (din Pilonul I, II, III sau pensii străine) vor plăti contribuție de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru partea care depășește acest plafon.
Plata este obligatorie din 1 august 2025. CASS plătită este dedusă la calculul impozitului pe venit în declarația unică.
Sunt eliminate din categoria persoanelor fizice exceptate de la plata CASS o serie de persoane asigurate, precum: soțul, soția și părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate; persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecție socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj; persoanele care se află în concediu de acomodare și cele aflate în concediu pentru creșterea copilului; persoanele fizice care beneficiază de ajutor social; personalul monahal al cultelor recunoscute.
CASS este opțională pentru persoanele care realizează venituri, în speță pentru persoanele aflate în întreținere (art. 182^1) — baza de calcul este de 6 salarii minime brute pe țară, iar plata se face în două tranșe, cu 25% la depunerea declarației și 75% până în 25 mai anul următor.
6. Termene și obligații declarative
Toate modificările privind baza de calcul, reținerea și plata CASS intră efectiv în vigoare de la 1 august 2025, inclusiv termenii de declarație și plată până în 25 ale lunii următoare fiecărei plăți.
Pentru cei care optează pentru CASS în baza legii (art. 182^1), există prevederi tranzitorii: dacă opțiunea este exercitată până la 31 iulie 2025, termenele inițiale sunt păstrate (plată până la 25 mai 2026).
Digitalizare fiscală: e-Factura obligatorie în B2C
De la 1 iulie 2025, sistemul național RO e‑Factura devine obligatoriu și pentru tranzacțiile B2C, în anumite domenii, în special pentru operatorii culturali și organizatorii de evenimente. Extinderea vine în contextul strategiei de digitalizare accelerată a ANAF.
În paralel, termenul pentru aplicarea sancțiunilor aferente sistemelor e-Transport și e-TVA a fost prorogat până la 1 ianuarie 2026, pentru a permite adaptarea tehnologică a contribuabililor.
Concluzie: un Cod fiscal în tranziție
Modificările publicate în iulie 2025 marchează un nou ciclu de reformă fiscală, caracterizat prin:
- creșterea veniturilor la buget,
- redefinirea bazei de impunere,
- restrângerea facilităților,
- digitalizarea raportărilor fiscale.
Pentru contribuabili, este esențială actualizarea imediată a sistemelor contabile și de facturare, precum și analiza impactului noilor reguli asupra prețurilor, contractelor și deciziilor de afaceri.
Recomandare: consultanța fiscală proactivă și dialogul cu autoritățile devin elemente-cheie pentru asigurarea conformării și prevenirea riscurilor fiscale în perioada următoare.
Sursa: Bihon.ro
Trimite articolul
XEu ved numai taxe și taxe. Ușor sa cheltuiești și furi bani când știi ca i poți recupera băgând mana in buzunarerului a cetățeni corecți care nu știe sa mituiască.