Într-un comunicat transmis joi AGERPRES, AFJR spune că, în ultimii ani, a învederat autorităților române de zeci de ori necesitatea adoptării unor reforme prin care justiția română să recapete elementele necesare funcționarii sale în baza principiilor independenței, meritocrației, eficienței și responsabilității.
„Cu toate acestea, legile justiției, adoptate în anul 2022, au adus un regres inacceptabil, sistemul judiciar fiind afectat grav în privința pilonilor săi, a fundamentelor unei justiții independente, iar reacțiile Consiliului Superior al Magistraturii au ridicat întrebări firești despre rolul său de garant al independenței justiției, fapt care a erodat încrederea în capacitatea sa de a acționa în acest sens, alimentând impresia că CSM nu apără în mod egal toți magistrații, ci favorizează conformismul în detrimentul vocilor critice, prioritizând aspectele materiale în defavoarea apărării principiilor”, arată judecătorii.
În acest context, AFJR constată că autoritățile relevante nu au reacționat sub nicio formă pentru a corecta erorile de legiferare din anul 2022, legile din 2022 fiind adoptate în procedură de urgență, fără a se aștepta avizul Comisiei de la Veneția, solicitat de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei.
„În ceea ce privește propunerile Guvernului din data de 29 iulie pentru modificarea legislației privind pensiile de serviciu din domeniul justiției, deși se impun corecțiile fiscale, în așa fel încât pensiile aflate în plată, stabilite în acest mod până la 31.12.2023, să nu fie mai mari decât salariul magistraților în activitate (cum se întâmplă deja pentru acele pensii stabilite începând cu 01.01.2024), în mod inexplicabil acest lucru nu este abordat, ci se avansează din nou modificarea condițiilor de vechime minimă ori a condițiilor de vârstă necesare pensionării pe viitor a magistraților, ceea ce reprezintă o afectare a independenței și a încrederii legitime a persoanelor în cauză (judecători sau procurori) în exercițiu la data modificării acestor dispoziții și care ar putea determina pensionarea sau demisia imediată a peste 1.000 de magistrați, în special acei judecători și procurori care au apărat independența justiției în ultimii ani, în fața unor atacuri nemaiîntâlnite”, subliniază Forumul Judecătorilor.
De altfel, sursa citată menționează că judecătorii care se pensionează la vârste reduse provin ‘masiv’ de la instanțele cu deficit cronic de personal, determinat de peste 1.000 de posturi vacante, care nu se ocupă din cauza refuzului de organizare a concursurilor de admitere, deoarece nu ar exista resurse bugetare în acest sens, deși AFJR a făcut multiple apeluri publice în acest scop.
„Statutul judecătorilor și procurorilor trebuie să fie unul previzibil, iar nu modificat de zeci de ori în câțiva ani, în scopuri electorale sau pentru a determina crize de personal și părăsirea sistemului judiciar de mii de judecători”, precizează AFJR.
Marți, premierul Ilie Bolojan a anunțat că printr-un proiect legislativ se propune creșterea vârstei standard de pensionare a magistraților la 65 de ani. „Propunem creșterea vârstei de pensionare și intrarea și în sistemul de justiție în pensie la vârsta standard de 65 de ani. De asemenea, față de vechimea pe care astăzi o prevede legea, de 25 de ani, ceea ce permite pensionarea la 48 de ani, propunem o creștere a vechimii după care te poți pensiona la 35 de ani. Asta înseamnă că există posibilitatea ca un magistrat care lucrează de la început în sistemul din România să iasă la pensie mai repede, dacă dorește, dar nu la 48 de ani, ci la 58 de ani. În aceste condiții, ar urma ca pentru fiecare an pentru care optează să iasă mai repede la pensie să piardă două procente din pensie”, a explicat Ilie Bolojan.
De asemenea, premierul a propus ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maximum 70% din ultimul salariu net, nu 80% din brut, cum este în prezent.
„În ceea ce privește cuantumul pensiei, majoritatea țărilor au un procent care se referă la valoarea salariilor încasate de către cel care lucrează în ultimii ani de activitate – patru ani, cinci ani și așa mai departe – și din această medie de salarii există calculat în diferite țări, pe diferite sisteme, procente. În unele țări avem un sistem de plată total contributiv, deci nu există nicio diferențiere între sistemul din magistratură și ceilalți funcționari. În cele mai multe țări există o formulă care însă ne duce în situația de a ne apropia la o valoare care înseamnă 60 – 70% din câștigurile salariale nete din ultimii ani de activitate. În această situație, (…) am făcut o propunere care ține cont atât de acest principiu de bază, dar și de formulele aflate în legislația românească și cele care țin de decizii ale Curții Constituționale. În fapt, propunerea este ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maxim 70% din ultimul salariu net, subliniez. Deci, nu 80% din brut, cum este astăzi, ceea ce depășește salariul net, și maxim 70% din ultimul salariu net, o valoare care oricum este la marja superioară a situației din țările Uniunii Europene”, a arătat prim-ministrul Ilie Bolojan.
Potrivit acestuia, „calculul efectiv se face raportându-se la veniturile brute, deci se propune să existe un procent de 55% din venitul brut în ultimii cinci ani, dar nu mai mult de 70% din salariul net, din ultimul salariu net”.
Sursa: AGERPRES
Trimite articolul
XDaaaaa….. fix demisia o sa si-o dea… hai sa ne mintim…
Isi dau demisia si fac ce… din moment ce au “invatat”sa nu faca nimic pe salarii exorbitante la care se adauga sporuri nesimtite? Eu sunt de parere ca nu vor face nimic nu-si va da nici unul demisia totul e doar o cacealma. Oricum mare parte din ei nu stiu sa fac nimic, nu e ca si cum un inginer mecanic face o reconversie profesionala, astia nu pot fi reconvertiti profesional.
Asta așteptăm, să plece oportuniștii , să putem reforma pensiile la vârsta sub 50 de ani ,pensii mai mari decât salariul net ,o aberație făcută de politicienii cu interes .Trebuie să punem punct acestui sistem păgubos.
An dupa an generatii intregi de tineri au studiat dreptul , sa demisioneze si 2 000 din actualii pagari nesimtiti , exista resurse de a fi inlocuinti in secunda doi , insa nu se mai poate continua cu nesimtitii astia , daca guvernul nu daie in carne vie , chiar e slab cu ce avant au plecat sa faca treaba .
Acesti nesimtii sunt niste angajati ai statului , iar ca orice angajator , salariul il stabileste angajatorul , nu ti convine ??? esti liber sa pleci , adica dupa ce sistemul de atatea ori a fost prins cu mita in buzunar si tot se mai crede inbatabil , tot se mai pretinde corect si nu corupt , tot mai isi ridica ratul sa ceara , sa ceara sa ceara ….????
Demisia și renunțarea la toate drepturile? Perfect. Ținând cont de cum “funcționează” justiția din România nu cred că e o mare pierdere
Nu cred ca vor demisiona.Vor ramane fara salariile imense pe care le primescx si slabe sperante de pensionare.
Nu mai trebuie să mă convingeți că e o măsură bună, știam deja. Ce poate fi mai bine decât să scăpăm de generația actuală de îmbuibați care doar caută portițe în lege ca să-i scape pe corupți?