Mihai Mitrică, directorul Asociației Editorilor din România, subliniază, într-un interviu pentru Edupedu.ro, că responsabilitatea pentru aceste programe aparține exclusiv Ministerului Educației și Cercetării, care „are obligația, potrivit legii, de a desena instituțional modul în care operaționalizează aceste programe”.
Mihai Mitrică atrage atenția că astfel de inițiative funcționează deja în alte țări: „Nu este doar o investiție în sectorul cultural, este o investiție în segmentul demografic care va face ca tinerii să aibă o sensibilitate crescută față de bunurile culturale și ulterior să le poată achiziționa din fonduri proprii atunci când ajung la un anumit nivel de venituri. E foarte simplu.
Gândești un sistem de operaționalizare a voucherelor culturale, atâta vreme cât ai deja legea care stă în spatele acestui program național. Și ai exemple în jurul tău. Inclusiv în Republica Moldova există programe de sprijinire a editurilor, există programe de susținere a achiziției de carte în biblioteci. Avem exemple peste tot în jurul nostru. Trebuie doar să vrem să le vedem”.
Legea 198/2023 prevede acordarea voucherelor în etape, începând cu anul școlar 2024-2025, iar Programul „O carte pentru fiecare elev” trebuia lansat pe 30 decembrie 2024.
În contextul în care România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la obiceiul de a citi, conform Eurostat, specialiștii văd aceste programe ca pe o șansă de a stimula lectura și de a sprijini sectorul editorial.
„Sunt foarte mulți elevi care n-au văzut în viața lor o altă carte în afara manualelor de la școală, pentru că acasă nu au bibliotecă, o bibliotecă publică în comunitatea lor, cine știe dacă mai există măcar cu numele? Nu uitați că România a pierdut jumătate din numărul de biblioteci publice pe care îl avem în ianuarie 1990”, mai spune Mihai Mitrică.
Acesta consideră că libertatea de alegere a cărților este esențială pentru succesul inițiativei:
„E evident mult mai sănătos pentru toată lumea să avem libertatea alegerii și să nu existe o carte impusă. Asta ar fi scenariu ideal, în care există o comisie care gândește în numele sistemului educațional, împreună cu sistemul educațional, ce titluri se potrivesc pentru fiecare categorie de vârstă și de elevi în fiecare an”.
Deocamdată, Ministerul Educației nu a prezentat niciun calendar nou pentru implementarea celor două programe.
Sursa: Tion.ro
Trimite articolul
XAtata tlmp cat banii de la minister se aloca doar ptr profesori (salarii, vouchere ptr carti, ptr imbracaminte, ptr diverse gadgeturi, ptr vacanta, etc) , de unde sa mai fie bani si ptr elevi?
Si in aceste conditii, profesorii mai au tupeul sa vorbeasca de greva in septembrie( ptr a santaja ministerul pe seama copiilor nostri), deoarece nu au putut face greva in vacanta copiilor.Dar cum sa isi sacrifice ei timpul liber, mai bine sacrifica educatia copiilor.
O sa conteste aceste opinii unii dintre profesori, dar vreau sa le precizez ca un salariu de 10000 lei net ptr un profesor de la un liceu din Arad, plus sumele incasate zilnic din meditatii, este un venit putin zis onorabil.Precizez ca profesorul respectiv mi-a spus despre salariu si despre orele de meditatii pe care le face.Mi-a fost jena sa il intreb cat costa ora de meditatie si cu cati copii face meditatii de luni pana sambata-inclusi- cate 4 -5 ore.
Cu astfel de program, inteleg de ce sunt nemultumiti de cresterea normei didactice si de celelalte obligatii pe car ministerul vor sa le implementeze.
Macar daca si-ar face datoria de dascal la scoala