Capcanele din mediul online vizează compromiterea conturilor de pe rețelele de socializare și furtul datelor personale. Potrivit Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică, cei care întind capcane în mediul online urmează mai mulți pași. În primul rând vizează compromiterea unui cont de utilizator pe rețelele sociale. Ulterior, aceștia pot analiza conversațiile din contul respectiv pentru a copia stilul de adresare al titularului legitim și, totodată, pentru a înțelege ce contacte din lista de prieteni ar fi susceptibile să trimită rapid bani cu „împrumut”.
„Așa cum se poate observa din cazurile raporate, atacatorii scriu mesaje private către prieteni care ar putea oferi acest ajutor financiar imediat. Desigur, ei pot folosi diferite scenarii în care oferă explicații vagi cu privire la motivele pentru care au nevoie de acei bani. Vorbim despre o tehnică de inginerie socială care se bazează pe buna credință și dorința de a ajuta un prieten la nevoie. Odată activată emoția, scutul de securitate poate deveni inactiv, iar potențialele victime nu mai fac verificările necesare. Pentru a primi bani, atacatorii se folosesc de metoda de plată prin link de Revolut, tocmai pentru a evita depistarea faptului că este o tentativă de fraudă. În cazul serviciului Revolut, fiecare cont este asociat unui număr de telefon, astfel că atacatorii ar trebui să aibă acces și la acel cont. În schimb, ei cer acest link de plată pe care ulterior îl accesează și direcționează banii în conturile lor”, spun cei de la DNSC.
Ce se poate face?
Pentru a evita cazurile de înșelăciune în mediul online DNSC recomandă o mai mare vigilență atunci când se primesc astfel de mesaje care cer un ajutor în bani prin mesaje private, chiar dacă cererea vine de la un prieten, familie sau o cunoștință! „Verificați întotdeauna dacă discutați cu titularul legitim al contului! Puteți să verificați acest lucru accesând un canal de comunicare alternativ, eventual apelându-l telefonic. Dacă ați căzut în capcană, anunțați imediat banca (în acest caz Revolut) pentru a încerca blocarea tranzacțiilor și pentru a oferi detaliile necesare pentru analiză. În cazul în care ați suferit o pagubă materială prin această metodă, depuneți o plângere la cea mai apropiată secție de Poliție și, nu în ultimul rând, notificați DNSC pe email (alerts@dnsc.ro) sau prin apel telefonic la 1911, acolo unde puteți discuta și cu un operator care vă poate îndruma către pașii necesari în astfel de cazuri”, concluzionează DNSC.
Citiți principiile noastre de moderare aici!