Domnul Hristos a serbat cu ucenicii Săi Paștele vechi iudaic, care-L prefigura pe El, taina jertfei Lui, iar apoi a instituit Paștele cel nou, adică identificarea pâinii și vinului binecuvântate cu Trupul și Sângele Său.
„Cina cea de Taină a lui Hristos este atât de tainică, de adâncă și nesfârșit de însemnată, încât inimile noastre se umplu de cutremur: căci, la această sfântă Cină, Domnul Iisus Hristos a spălat picioarele ucenicilor Săi, a rânduit Taina Sfintei împărtășanii și a săvârșit pentru întâia dată această Taină, pentru întâia dată i-a împărtășit pe ucenicii Săi”. („Predici la Triod – La porțile Postului Mare”, Sfântul Luca al Crimeii)
Slujba din seara aceasta este anticipat slujba zilei de mâine, de Vineri, în care prăznuim Patimile cele mântuitoare ale Domnului nostru Iisus Hristos.
Cele douăsprezece lecturi din Sfintele Evanghelii ale slujbei acesteia sunt citirea completă a relatărilor celor patru Evanghelii despre suferințele Mântuitorului, despre răstignirea și moartea Sa pe Cruce.
Când ascultăm cu atenție și evlavie aceste douăsprezece Evanghelii, primim o binecuvântare deosebită de la Dumnezeu, iar cine le ascultă cu răbdare, ca pe istoria suferinței și morții unei ființe dragi, și anume a celei mai dragi Persoane – Mântuitorul nostru Iisus Hristos, primește răbdare din îndelunga răbdare a Mântuitorului însuși. (https://basilica.ro)
Douăsprezece citiri din Evanghelii ascultate, meditate, trăite ne apropie foarte mult de Hristos. Aceste Evanghelii ne dăruiesc putere din puterea lui Hristos și binecuvântare din binecuvântarea lui Hristos.
* În Epistola Sfântului Apostol Pavel către Coloseni, se spune un lucru deosebit de important pentru viața duhovnicească: Mântuitorul Iisus Hristos a biruit puterile demonice, diavolești ale întunericului, țintuindu-le pe Cruce.
‘Ștergând zapisul ce era asupra noastră, care ne era potrivnic cu rânduielile lui, și l-a luat din mijloc, pironindu-l pe cruce’. (Coloseni 2,14)
‘Dezbrăcând (de putere) începătoriile și stăpâniile, le-a dat de ocară în văzul tuturor, biruind asupra lor prin cruce’. (Coloseni 2, 15)
Cum Mântuitorul, murind pe Cruce, biruiește puterile diavolești?
Sfinții Părinți ai Bisericii și, mai ales, Sfântul Maxim Mărturisitorul arată că Mântuitorul a biruit două feluri de ispite: ispitele plăcerii și cele ale durerii, și ne cheamă și pe noi, pe creștini, care-i purtăm numele, să învingem aceste ispite.
Ispitele plăcerii, și anume lăcomia de a avea în lumea aceasta cât mai multe lucruri materiale, de a avea cât mai multă slavă și de a stăpâni cât mai mult peste alții, le-a biruit Mântuitorul în pustie când a postit 40 de zile. Ca o școală a biruinței acestor ispite avem în Ortodoxie postul de 40 de zile, care s-a încheiat în Duminica Floriilor. Dar văzând demonii că nu pot despărți pe Hristos de Dumnezeu prin ispitele lăcomiei au inventat ispitele durerii.
În această Săptămână a Patimilor vedem cum Mântuitorul biruiește și ispitele durerii, pentru că nici prin durere și nici prin suferință El nu cade din iubirea de Dumnezeu și de oameni, ci rămâne în iubirea aceasta îndelung răbdătoare și smerită. Or, tocmai aceasta este marea taină a Crucii: prin smerenia și prin îndelunga Sa răbdare, Mântuitorul rămâne în starea de iubire smerită pe care nu o au demonii.
De aceea, Crucea lui Hristos devine armă puternică împotriva diavolului. Când demonii văd Crucea, se ard de iubirea smerită a Mântuitorului Iisus Hristos, iubire care este mai tare decât ura, deoarece Hristos n-a răspuns la ură cu ură, ci a biruit ura cu iubire smerită răbdând chinurile și moartea pe cruce.
Rugăciunile și cântările Deniilor de Joi seara au rostul să ne deschidă sufletul pentru ca Hristos Domnul, cu prezența Sa nevăzută, dar reală, să ne dăruiască și nouă putere duhovnicească de a birui ispitele din lumea aceasta. Cei ce au postit, cei ce și-au plâns păcatele, cei ce s-au spovedit, cei ce au făcut milostenie au biruit încetul cu încetul ispitele lăcomiei.
Iar aceia care, trecând prin necazuri și prin încercări, nu și-au schimbat și nu și-au împuținat dreapta credință și nici dragostea lor față de Dumnezeu și față de semeni, aceia au biruit ispitele suferinței și s-au apropiat de Hristos. Foarte adesea, oamenii trec prin necazuri, prin suferințe, iar dacă această trecere a lor prin suferință îi apropie mai mult de Dumnezeu prin rugăciune și prin schimbarea vieții lor, atunci încep să simtă în viața lor puterea învierii ascunsă în Cruce.
„Să rugăm pe Hristos – Domnul să ne dăruiască puterea aceasta duhovnicească a iubirii îndelung răbdătoare, a dragostei duhovnicești curate nu numai când ne merge bine, ci și atunci când trecem prin încercări și prin necazuri. Iar dacă simțim această putere în noi, simțim și bucuria învierii, bucuria iubirii lui Hristos pentru noi, spre slava Sa și spre a noastră mântuire’ (https://basilica.ro). (surse: https://basilica.ro; ‘Predici la Triod – La porțile Postului Mare”, Sfântul Luca al Crimeii, București, 2004).
Sursa: AGERPRES
Citiți principiile noastre de moderare aici!