Impozitul auto, care până acum era calculat exclusiv în funcție de capacitatea cilindrică, va ține cont și de norma de poluare – conform principiului european „poluatorul plătește”. Noua formulă vine ca urmare a angajamentelor asumate de România în fața Comisiei Europene, care a cerut o taxare diferențiată pentru a stimula înnoirea parcului auto și a reduce poluarea, potrivit Bihon.ro.
În prezent, în județul Bihor, un proprietar de autoturism cu motor între 1.400 și 1.600 de centimetri cubi plătește un impozit anual cuprins între 75 și 86 de lei. Spre exemplu, pentru un motor de 1.400 cm³, taxa este de 75 de lei, iar pentru 1.600 cm³, ajunge la 86 de lei, calculată la un tarif de 10 lei pentru fiecare 200 cm³ sau fracțiune. Acest sistem de impozitare este valabil la nivel național, dar fiecare primărie poate aplica bonificații sau majorări locale, în limitele legii.
Din 2026, însă, lucrurile ar urma să se complice. Potrivit scenariilor discutate la nivelul Ministerului Transporturilor și al Finanțelor, impozitul auto va fi modificat astfel încât să reflecte nu doar dimensiunea motorului, ci și nivelul de emisii poluante. Asta înseamnă că doi proprietari cu mașini cu aceeași capacitate cilindrică, dar norme Euro diferite, vor plăti sume diferite. Astfel, pentru o mașină Euro 6 cu motor de 1.400 cm³, impozitul ar putea crește moderat, până la aproximativ 98 de lei, ceea ce reprezintă o majorare de circa 30% față de nivelul actual. În schimb, pentru același motor dar cu o normă de poluare Euro 3 sau Euro 4, impozitul ar putea fi dublat sau chiar triplat, ajungând la valori estimate între 150 și 225 de lei anual.
Aceeași logică se aplică și în cazul motoarelor de 1.600 cm³. Dacă în 2025 un bihorean plătește 86 de lei pentru un autoturism Euro 6 cu această capacitate cilindrică, de la 1 ianuarie 2026 suma ar putea ajunge la 112 lei în scenariul moderat de majorare, la 172 de lei în cazul unei dublări sau la 258 de lei dacă se aplică o triplare a impozitului, mai ales pentru vehiculele Euro 3, considerate printre cele mai poluante.
Noua formulă de calcul va include un coeficient aplicat la impozitul de bază, care va crește progresiv în funcție de norma Euro a vehiculului. De asemenea, autoritățile iau în calcul și alte criterii, precum puterea motorului sau emisiile reale, iar pentru vehiculele electrice, care nu au capacitate cilindrică, impozitul ar putea rămâne zero sau foarte redus.
Această măsură vine într-un context în care, la nivel național, peste 4 milioane de autoturisme au o vechime de peste 15 ani. Numai norma Euro 4, care vizează în general mașinile fabricate înainte de 2006, acoperă aproape 3 milioane de vehicule, iar alte 1,2 milioane sunt înregistrate cu norma Euro 3, adică sunt și mai vechi. Doar un sfert dintre autoturismele înmatriculate în România sunt sub pragul de 15 ani vechime. Și în județul Bihor, structura parcului auto urmează această tendință, cu o proporție semnificativă de vehicule învechite, multe dintre ele provenind din importuri second-hand.
Autoritățile estimează că varianta finală a noii formule de impozitare va fi anunțată în toamna acestui an, urmând să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
Trimite articolul
XBani luati de pe amarati unde vor fi distribuiti? La hoti de politicieni. Daca romani ar avea bani sa-r cumpara masini noi dar daca ei saraci nu au pe ce sa-si cumpere?
-
Daca nu iti permiti sa dai 200 de lei impozit pe masina, inseamna ca nu iti permiti sa ai o masina. Circula cu altceva ca exista solutii… Sa ai masina e un lux/moft, nu o necesitate… iar luxul si moftul se platesc.
-
Pe bune, mă, de când e mașina e “un moft” ?
Te crezi tot în comunism ?-
Dumneata nu intelegi contextul actual, cu un razboi la granita unde fratii notrii ne apara de cotropitorul rus. Cum vrei sa sustii eroii din ua daca nu cu taxe mai mari? Vrei sa dormi linistit si in fata casei sa ai trei masini poluante? Nu se mai poate asa. trebuiesc taxate sau vandute si sustinuta lupta cu agresorul rus.
-
fratii nostri?poate ai dumitale nu ai mei,vezi ce fac cu romanii din ucraina,nu avem dusmani mai mari
-
Încetează stimabile să postezi sub nickul meu mesaje filoruse și suveraniste. Timpul pe care ți-l ocupi cu furtul userelor celor care nu înghit mesajele auriste și filoruse, ar putea fi folosit la a face ceva pentru societate sau pentru educația dumitale
-
-
Îl visează zi de zi, nu doar că se crede în el.
-
-
200 imi permit si 500 dar acuma platesc pe o masina din 2012 motor de 2,2 1200 ce zici Nicule? Daca mareste pensia da. Cine incaseaza 10-15 mii de lei da. Un amarat pe ce sa cumpere?
-
Impozite si taxe mărite.
Felicitări intelectualilor care au votat zambiND !
-
Corect!
Vorba aia: “N-aveți pâine ? Mâncați cozonac !”Pt că, la o mașină nouă, numai un far costă peste 1000Eu.
In concluzie, guvernul va cere sa nu mai fiti saraci dupa ce v-au jupuit toti anii astia.
“Taxa de poluare” Cand vor fi pusi la plata pentru poluare tarile care acum se razboiesc, care cu o bomba polueaza cat 1000 + de masini pe an. Sa nu mai vorbim cand bombardeaza vre-un depozit de combustibil , fabrici de chimicale sau altele…
fara sa circuli si scoti din casa 400 € pentru ca Guvernul sa umfla factura la asfalt, apa, energie, treatment medical.In total fiecare roman va plati mai mult Statului cu aproape 1.000 de euro.Cine are, plateste.Cine nu are este condamnat sa vanda sau sa se imprumute la banca.Guvernul a luat-o razna.
-
Guvernul ăsta a fost sustinut puternic inainte de alegeri de către tot felul de așa-ziși intelectuali, printre care și unii din presa arădeană (lacsi specialul și valeruț sef de post).
Acum au lăsat-o mai moale cu pupndosismele la adresa cuplului N & B, că și-au dat seama de ce r*h*t au făcut.
Proieuropenii circula cu trotinetele ca nu ii duce tartacuta sa învețe pentru permis. Și cum e mai greu cu spaga….deh… trotineta , banana și blugul și ala second-hand.
Le înmatriculam în Ungaria și pupa căciulă statu.😁
Ticalosii astia nu stiu cum sa ne mai jecmaneasca ! Da , meritam ca doar noi i-am trimis din nou acolo !!
Avioanele nu POLUEAZĂ?