După luni întregi de proceduri, contestații, reevaluări și schimbări de situație, lotul 3 al Drumului Expres Arad – Oradea are, în sfârșit, un constructor confirmat definitiv: compania turcească Nurol İnşaat ve Ticaret A.Ş.. Decizia a fost consolidată în urma celui de-al doilea ciclu procesual, după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și instanțele au respins ultimele obiecții formulate de asocierea ucraineano-română Automagistral Pivden – Precon Transilvania.
Astfel se închide un episod tensionat, început încă din decembrie 2024, când CNAIR anunțase inițial că Automagistral Pivden va construi lotul din județul Arad. După o primă contestație admisă în parte în februarie 2025, urmată de o nouă evaluare a ofertelor, licitația a fost, în final, atribuită turcilor de la Nurol. La rândul lor, ucrainenii au contestat decizia, însă fără succes: hotărârile autorităților au rămas definitive.
Casele de avocatură implicate au confirmat complexitatea demersului juridic, care a presupus combaterea unor excepții de inadmisibilitate legate de originea operatorului economic, argumente privind tardivitatea și chiar solicitări de sesizare a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Toate au fost respinse, ceea ce a consolidat statutul de câștigător al companiei Nurol pe Lotul 3, anunțat pe data de 18 decembrie 2025.
Contracte există. Șantier… mai puțin
În plan tehnic, Drumul Expres Arad – Oradea este unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură rutieră din vestul țării, cu o lungime totală de peste 120 de kilometri și trei loturi distincte:
• Lotul 1 Oradea – Salonta (33,7 km + 5,3 km drum de legătură) – contract semnat în mai 2025, constructor Precon Transilvania – Automagistral Pivden, durată de execuție 24 luni.
• Lotul 2 Salonta – Chișineu-Criș (39,7 km + 10 km drum de legătură până la graniță) – contract semnat în septembrie 2025, constructor Onur – Straco Holding, durată execuție 24 luni.
• Lotul 3 Chișineu-Criș – Arad (47,07 km + 2,9 km drum spre Zona Industrială Arad Vest) – câștigat definitiv de Nurol, valoare 2,85 miliarde lei fără TVA, durată execuție 24 luni.
Traseul va tranzita localitățile Chișineu-Criș, Șimand, Macea, Zimandu Nou, Șofronea și municipiul Arad și va include 20 de pasaje, 9 poduri, noduri rutiere, lucrări de protecție a mediului și consolidări de teren. Proiectul este parte a rețelei TEN-T și este asumat în parteneriat cu CNAIR, consiliile județene Arad și Bihor și municipiile Arad și Oradea.
Dificultăți de finanțare
Pe hârtie, termenul oficial de deschidere este 2028 pentru primele două loturi, iar pentru lotul 3 durata contractuală este de doi ani de la emiterea ordinului de începere. În practică însă, șantierul nu pare aproape. Scoaterea proiectului din PNRR, dificultățile de finanțare și întârzierile la procedurile de expropriere ridică semne de întrebare cu privire la calendarul real al lucrărilor.
În timp ce CNAIR vorbește despre „termene asumate”, constructorii primesc indicii că startul efectiv al execuției ar putea fi mult împins în timp. Dacă în urmă cu un an se discuta despre deschiderea traficului înainte de 2030, acum întrebarea devine alta: când începe, de fapt, lucrul pe teren?
Până când instituțiile vor oferi un răspuns clar, Drumul Expres Arad – Oradea rămâne, deocamdată, un proiect stabilit pe planșe, adjudecat definitiv juridic, dar încă departe de asfaltul pe care îl așteaptă comunitățile din vestul țării.
Trimite articolul
XFelicitări! E chiar o firmă competentă și experimentată.