aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
„Mocănița” arădeană, topită de comuniști

„Mocănița” arădeană, topită de comuniști

la 6 October 2018 10:52

„Mocănița” arădeană, topită de comuniști

6 October 2018 10:52
La finalul secolului XIX, se punea în funcțiune „mocănița” Sebiș-Moneasa, topită de comuniști în anii  60.
Scris de Eugen Rogojan - La finalul secolului XIX, se punea în funcțiune „mocănița” Sebiș-Moneasa, topită de comuniști în anii  60.

Trimite articolul

X

O filă de istorie locală mai puțin cunoscută este cea a „mocăniței” dintre Sebiș și Moneasa, construită în 1893. Pe 14 august era dată în folosință o cale ferată îngustă, lungă de 25 de kilometri, realizată din inițiativa și pe cheltuiala baronului Friedrich Wenckheim, cel care a intrat în anul 1891 în posesia stațiunii Moneasa. Trenulețul pleca din Sebiș, oprea la Prăjești, Donceni, Dezna, Rănușa, Moneasa, iar de acolo mergea mai departe, către stațiunea balneară.

Motor al economiei

Mocănița a devenit repede un adevărat motor al economiei zonei. Pe lângă locuitorii pe care-i transporta, mocănița ajuta și turismul stațiunii Moneasa, respectiv exploatările de calcar și cuptoarele de var din zonă. Asta pentru că linia principală avea mai multe ramificații – către fierăstrăul de marmură, cariera de calcar, topitoria de fier și cariera de marmură. Construită din oțel și cu 67 de poduri și podețe, linia ferată a fost realizată în întregime din cheltuiala contelui Friedrich Wenckheim, deținător al întregii zone.

Zeci de vagoane

Cu șase vagoane de călători și tot atâtea vagonete, două vagoane de bagaje și poștă, respectiv alte 41 de vagoane pentru mărfuri, mocănița era tractată de locomotive Siegle aduse din Viena și de unele construite la fabrica Weitzer din Arad. După Marea Unire, baronul Wenckheim a plecat în Germania, stațiunea Moneasa intrând în administrarea Ministerului Sănătății și Ocrotirii Sociale. În perioada interbelică, trenulețul circula vara o dată pe zi, iar în restul anului la fiecare două zile.

Au topit-o

După instaurarea regimului comunist, „trenuțul”, cum era numită mocănița de către locuitorii din zonă, a început să fie ignorat. Încetul cu încetul s-au asfaltat drumurile de legătură între cele două localități, iar mocănița a fost lăsată în urmă, nemaifiind modernizată. Astfel că, undeva în anii  60, autoritățile au decis să renunțe cu totul la mocăniță, topind cei 25 de kilometri de cale ferată. Odată cu trecerea anilor, inclusiv gările din zona Sebiș-Moneasa au ajuns în ruină, nemaifiind folosite de către Căile Ferate Române.

Potențialul

Din păcate, doar imaginile au mai rămas din mocănița Sebiș-Moneasa. O cale ferată îngustă care ar fi putut să fie un magnet pentru turiști, așa cum sunt, de exemplu, cele de pe Valea Vaserului, din Maramureș.

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
comunisti ,
mocanita ,
Moneasa ,
Sebis ,
topita
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    FOTO. Ciocnire între tramvaie, pe Calea Aurel Vlaicu. Unul plecase din depou fără vatman
    3
    Tribunalul Arad își deschide porțile pentru curioși
    4
    Memoria lui Domide, călcată în picioare de elevii lui Mihalcea
    5
    Fetele de la UTA, eşec pe final
    6
    Denisa Corb, pe podiumul Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week
    7
    Mihalcea a găsit „țapii ispășitori” de la UTA
    8
    Ucraina are nevoie de 25 de sisteme antiaeriene americane Patriot suplimentare, afirmă Zelenski
    9
    Miniștrii Energiei din UE au aprobat interzicerea importurilor de gaze rusești
    10
    Stilul care te însoțește: cum alegi geanta perfectă pentru orice ocazie

    Advertorial

    Stilul care te însoțește: cum alegi geanta perfectă pentru orice ocazie
    O geantă nu este doar un accesoriu, ci un element care definește stilul și personalitatea. Într-o lume în care mobilitatea și confortul contează, geanta crossbody a devenit un must-have pentru femeile active. Practică, versatilă și ușor de purtat, această geantă se potrivește atât ținutelor casual, cât și celor elegante.

    UT Arad

    "Câinii roșii" anunță că invadează Aradul
    Suporterii peluzei "Cătălin Hâldan" îndeamnă fanii lui Dinamo să cumpere bilete lângă sectorul galeriei oaspete.

    România

    Progres important pe A1 Margina–Holdea: lucrările au ajuns la aproape 50% la final de an
    La finalul acestui an, lucrările pe tronsonul autostrăzii A1 Margina – Holdea sunt realizate în proporție de aproape 50%, activitatea desfășurându-se simultan în toate galeriile celor două tuneluri de pe traseu.

    Local

    Leoni face concedieri! 465 de posturi ar urma să fie reduse
    O primă notificare prealabilă a fost înregistrată la Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad, iar o parte din salariați au primit deja notificări. 6

    Local

    Bătrânii - cel mai de preț rost al existenței noastre

    Local

    „Vrem dialog real, nu doar presiune fiscală”
    Patronatele arădene trag un semnal de alarmă la final de an: „sectorul IMM are nevoie de dialog real, nu doar de presiune fiscală”.

    Local

    Viitori specialiști ai domeniului științelor

    Local

    Zilele libere, obligatorii prin Codul Muncii
    Angajatorii trebuie să acorde zilele libere legale conform Codului Muncii, indiferent de cultul religios de care aparțin salariații. 1

    Local

    Monumentul Marii Uniri, care a costat 10 milioane de lei și trebuia dezvelit în 2012, nu a ajuns la destinație
    Monumentul Marii Uniri de la 1918, pentru realizarea căruia statul român a achitat sculptorului Florin Codre 10 milioane de lei și care urma să fie dezvelit pe 1 decembrie 2012, nu a mai ajuns la destinație, fiind depozitat de mulți ani pe o proprietate din Călărași a artistului, care a pierdut un proces cu Ministerul Culturii pentru că nu a mai transportat piesele la Arad pentru a fi montate. 3
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.