Anul acesta, juriul Underground Festival a fost format din regizorul Radu Dinulescu, criticul de teatru Irina Ionescu, jurnaliștii Ludovic Notaros, Tomas Arond și subsemnatul. La fel ca anul trecut, juriul a acordat un trofeu al festivalului, patru premii – dintre care unul al presei arădene – și mai multe mențiuni. Din cele 29 de spectacole selectate – și 27 jucate, două fiind anulate din motive obiective – au primit premii sau mențiuni nouă. La secțiunea film, unde au fost selectate 19 producții de scurt- sau mediu-metraj, a fost acordat un singur premiu. În unele cazuri, cum ar fi de pildă Premiul Underground sau Trofeul Festivalului, jurizarea a fost una destul de ușoară: a fost clar destul de repede care sunt spectacolele care merită premiate. În alte situații, însă, cum ar fi Trofeul mARTA sau Premiul special al juriului, lucrurile nu au fost atât de simple, mai multe spectacole fiind nominalizate de membrii juriului. În cazul premiului special, juriul a decis că – dacă tot e special – poate să meargă spre două spectacole. Să vedem, totuși, care au fost premiile.
Trofeul Festivalului a mers, anul acesta, către „Kean”, monodrama produsă de Aradi Kamaraszínház – Teatrul Maghiar de Cameră din Arad. Regizat de Tapasztó Ernő, spectacolul îl transpune pe actorul Attila Harsányi în pielea marelui actor englez Edmund Kean, explorând singurătatea și zbuciumul interior al unui om dedicat totalmente teatrului. Edmund Kean, renumit pentru interpretările sale din rolurile shakespeariene, cum ar fi Richard al III-lea, Othello și Macbeth, își trăiește viața pe scenă, dar și în taverne și în compania unor personaje dubioase. Producția nu doar că prezintă evoluția sa ca actor, ci și o călătorie sufletească, un bilanț al unui geniu care își epuizează resursele în căutarea gloriei artistice. Jocul actoricesc al lui Harsányi a fost perfect completat de decorurile și costumele care ajută la completarea intensității emoționale a spectacolului.
În Underground 2025, actorul maghiar Attila Harsányi a avut un adevărat maraton, în ziua de marți, 23 iunie. Acesta a prezentat publicului trei spectacole – „Decalogul după Hess”, „Sex, drugs, gods & rock’n roll” și, în finalul zilei, spectacolul premiat, „Kean”, pe care l-a jucat pe scena Teatrului de Marionete.
Trofeul mARTA, echivalat de juriu cu un premiu de popularitate, merge anul acesta către un alt spectacol arădean: „Cabaret”. Produs de Teatrul pe Roți, spectacolul prezintă povestea vieții unui artist de cabaret, care ar face totl penru a-și împlini iubirea, dar care e obligat să plece la război. Sorin Dorobanțu, Lenuța Dorobanțu și Izabela Cotescu sunt cei trei actori care, prin muzică, dans, marionete și păpuși de talie umană au reușit să le aducă aminte spectatorilor că viața e frumoasă și merită să luptăm pentru fiecare clipă care ne este data, dar și că viața… trebie luată ca un cabaret. Spectacolul a fost jucat în ultima zi de Underground, în Piața Catedralei.
Premiul Underground, pentru spectacolul care a reușit cel mai bine să reformeze paradigmele teatrului convențional, a fost adjudecat de „Can[not] say?”, producție a C4 Company din Timișoara. Ilior Spătar, George Balint, Rareș Rușan și Nana Balint sunt cei 4 actori care au reușit să captiveze atenția publicului în prima seară de festival, în spectacolul jucat în Teatrul Vechi. Un spectacol în totalitate underground, pus în scenă de un grup cu o chimie fantastică. Un spectacol de teatru fizicalizat, cu un scenariu inspirat de evenimente din viața reală, „picat” ca o mănușă pe tema de anul acesta a Underground Festival (Cancel Culture), aducând în atenția publicului cazuri în care exprimarea liberă a fost… dăunătoare. Regia spectacolului este semnată de Nana Balint, iar scenografia de Vlad Gheorghe Cadar.
Premiul special al juriului a fost acordat, anul acesta, ex aequo, către un spectacol produs de un teatru românesc și unul produs de un teatru ucrainean. Astfel, primul spectacol recompensat cu acest premiu este „Realități absurde”, produs de Cultură’n Șură, jucat în Parcul Mihai Eminescu. În regia lui Victor Olăhuț și cu Florentina Năstase și Cătălin Mareș în distribuție, „Realități absurde” este un spectacol-instalație în care „lumea perfectă” de pe ecran ajunge să fie… incendiată. Cel de-al doilea spectacol, produs de Teatrul Academic de Muzică și Dramă Yuriy Drohobych din Liov, este „Lesson in Journalism without hypocrisy”. Bazat pe un text scris de dramaturgul român Matei Vișniec și regizat de Radu Ghilaș, spectacolul l-a adus în fața publicului pe actorul Yuriy Fedchuk, care a dat viață jurnalistului Erick Novitski. O fabulă filosofică despre modul în care omul modern consumă informația și despre efectele acesteia asupra realității, spectacolul este deopotrivă „o palmă” dată presei din zilele noastre, cât și consumatorului de presă.
Premiul Presei Arădene a mers, anul acesta, către spectacolul „The Body Of a woman as a Battlefield”, produs de Akhmeteli State Drama Theatre din Tbilisi, Georgia. Cu toate că între spectacol și spectatori a fost o barieră lingvistică imposibil de penetrat, cele două actrițe – Sophia Sebiskveradze și Gvantsa Kandelaki – au reușit să transmită publicului emoțiile personajelor, ținându-i pe oameni aproape de scenă până în ultima secundă. Premiul oferit de reprezentanții arădeni din juriu vine în primul rând ca o apreciere a talentului echipei spectacolului, completată de Irakli Gogia (regie), Salome Batlidze (secnografie), Mehran Mirmiri (muzică) și Giorgi Kulasvili (video design). Totodată, premiul vine și ca o încurajare în continuarea luptei acestor artiști împotriva regimului opresiv de la Tbilisi, cele două actrițe fiind figuri importante ale luptelor anti-sistem din Georgia.
Juriul a oferit și câteva mențiuni. Adelin Ghingioșan, fost recuzitor, regizor tehnic și tehnician video al Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad, a primit Mențiunea pentru apariție inedită, după rolul „Emil”, jucat ad-hoc în spectacolul „Hitleria Pizzeria”, produs de compania britanică Fetch Theatre. O altă mențiune, viziunea scenografică spectaculoasă, a mers către „Fortuna”, spectacol de teatru-circ produs de Piergiorgio Milani Company. Cea de-a treia mențiune a juriului a mers către spectacolul „Manifest pentru Arta 50+”, produs de Asociația Culturală Tandem, pentru autenticitate și emoție.
La secțiunea Film a Underground Festival, unde au fost selectate 19 filme, câștigător a fost declarat de juriu documentarul „Pro Musica: Vreme trece, vreme vine”, regizat de Gheorghe Șfaițer. Filmul spune povestea celor 52 de ani de existență a unuia dintre cele mai importante grupuri muzicale din folkul și, mai târziu, din rockul românesc. Cu un scenariu scris de Marian Odangiu, filmul documentar-artistic îmbină filmări de arhivă cu membri ai trupei din spectacole și de la repetiții, interviuri, dar și secvențe de docu-dramă în care membrii trupei sunt interpretați de actori.
La ediția de anul trecut, premiile au fost următoarele: Trofeul Festivalului: 497 (Aradi Kamaraszínház, Trupa de dans Tabán Békéscsaba); Premiul mARTA: Toby Belch is Unwell (The Fetch Theatre, Marea Britanie); Premiul Underground: Întâmplări stranii în (Pipera) Arad (Teatrul Apropo, București); Premiul pentru Film: Maria Tănase (2022) – Regie: Maria Drăgoi; Premiul Presei Arădene: Voyager (HUB mARTA, Aradi Kamaraszínház); Premiul Special al Juriului (pentru prezența și performanțele prin care au înnobilat festivalul): Maia Morgenstern și Marcel Iureș; Mențiuni Speciale ale Juriului: Miorița (Teatrul Auăleu), Madera (Circo de Eia) și Silent Cehov(Asociația Artes).
Citiți principiile noastre de moderare aici!