Avionul de mici dimensiuni care s-a prăbușit în zona Gării Arad în 9 august, în curtea fabricii de vagoane, accident soldat cu doi morți, a dispărut de pe radar când se afla la aproximativ 365 de metri de sol și avea o viteză de 140 km/h, urmând apoi o traiectorie de 530 – 550 metri înainte de a lovit solul și a exploda, conform raportului preliminar publicat de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS).
În raport se arată că aeronava Zenair CH 601 XL Zodiac, înmatriculată YR-5078, avea depus planul de zbor și a decolat la ora 11:15 de pe aerodromul din localitatea Șiria, având la bord pilotul și un pasager. După decolare, pilotul a fost în legătură radio permanentă cu organele de control ale traficului aerian de la Aeroportul Internațional Arad, iar aeronava a fost monitorizată de sistemul SSR (Secondary Surveillance Radar) până la ora 11:31, când a dispărut de pe radar. La acel moment, avionul se afla la înălțimea de 365 metri și avea o viteză față de sol de 140 km/h.
„După acest moment, aeronava a ieșit din zona de detecție a sistemului și a mai urmat o traiectorie de aproximativ 530-550 m, după care a lovit solul și a explodat în incinta fabricii Astra Vagoane Arad. Personalul de pază a apelat serviciul de urgență 112. În urma accidentului, pilotul și pasagerul aeronavei au decedat. Aeronava a fost distrusă în totalitate”, se arată în raportul AIAS.
Avionul și pilotul
Documentul precizează că Zenair CH601 XL este o aeronavă concepută și proiectată pentru zbor recreațional și zboruri pe traiect, și nu este aprobată pentru zboruri acrobatice. Aeronava este monomotor, de construcție complet metalică, cu două locuri umăr la umăr (two side-by-side seats). Aeronava este echipată cu tren de aterizare fix și motor ROTAX 912ULS ce antrenează o elice tractivă.
Raportul conține și date despre pilotul decedat. Astfel, acesta deținea licență de pilot aeronave ultraușoare motorizate valabilă până la data de 28.05.2026. La rubrica „Calificări și autorizații asociate”, licența conține mențiunea „Zbor cu pasageri”.
„La data publicării prezentului raport preliminar, comisia de investigație a avut acces doar la dosarul de licențiere al pilotului pentru avioane ultraușoare motorizate. Conform cererii depuse pentru revalidarea licenței de zbor pentru avioane ultraușoare motorizate ULM, la data de 29.05.2024, reiese o experiență totală de 11.915 ore de zbor, din care 315 ore de zbor pe clasa ULM”, precizează documentul.
Comisia de investigație deplasată la locul producerii accidentului a ridicat înregistrările camerelor de supraveghere din incinta fabricii Astra Vagoane Arad și a intervievat martori, iar la aproximativ 200 de metri de locul prăbușirii au fost găsite fragmente de plexiglas ale cupolei și obiecte din interiorul cabinei.
Investigația acestui eveniment este în curs de desfășurare, iar AIAS precizează că la finalizarea cercetărilor va publica raportul final care va conține concluziile și cauzele probabile ale producerii evenimentului.
În 9 august
Un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit, în 9 august, în curtea fabricii de vagoane marfă din Arad, iar pilotul de 47 de ani și un băiat de 18 ani, care îl însoțea în zbor, au decedat pe loc.
Pilotul era din București și în trecut a lucrat la cel puțin trei companii aeriene de linie. Zborul era unul de agrement, iar avionul a decolat de pe aerodromul din Șiria și urma să aterizeze pe pista Aeroportului Internațional Arad. Aparatul s-a prăbușit lângă o hală din curtea fabricii, care însă a fost închisă definitiv de proprietarii americani în luna iunie, astfel că la sol nu au existat victime. Paznicii au văzut incidentul și au sunat imediat la 112.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență Arad informase, la acel moment, că la sosirea pompierilor focul fusese stins deja de serviciul privat de intervenție din cadrul societății comerciale. Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timișoara au întocmit un dosar pentru infracțiuni legate de Codul Aerian în cazul acestui accident aviatic. Se fac cercetări cu privire la încălcarea art. 112 din Legea 21/2020 (Codul Aerian) raportat la art. 122.
Procurorii au în vedere „încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu prevăzute de actele normative cu putere de lege sau neîndeplinirea acestora, dacă fapta a pus în pericol siguranța unei aeronave în zbor și prin aceasta s-a cauzat o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice”.
Raportat la art. 122, înseamnă că fapta menționată a fost urmată de moartea uneia sau mai multor persoane. Cercetările au loc in rem, respectiv cu privire la faptă, nu la persoane.
Sursa: AGERPRES