aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Primele concluzii în ancheta avionului prăbușit în Arad

Primele concluzii în ancheta avionului prăbușit în Arad

la 16 September 2025 14:37 Reactualizat la: 17 September 2025 13:14
8 Comentarii

Primele concluzii în ancheta avionului prăbușit în Arad

Primele concluzii ale accidentului FOTO: SAJ
16 September 2025 14:37 Reactualizat la: 17 September 2025 13:14
Apar primele concluzii oficiale, după prăbușirea avionului de mici dimensiuni care a căzut în curtea fabricii din Arad.
Apar primele concluzii oficiale, după prăbușirea avionului de mici dimensiuni care a căzut în curtea fabricii din Arad.

Trimite articolul

X
Avionul de mici dimensiuni care s-a prăbușit în zona Gării Arad în 9 august, în curtea fabricii de vagoane, accident soldat cu doi morți, a dispărut de pe radar când se afla la aproximativ 365 de metri de sol și avea o viteză de 140 km/h, urmând apoi o traiectorie de 530 – 550 metri înainte de a lovit solul și a exploda, conform raportului preliminar publicat de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS).
În raport se arată că aeronava Zenair CH 601 XL Zodiac, înmatriculată YR-5078, avea depus planul de zbor și a decolat la ora 11:15 de pe aerodromul din localitatea Șiria, având la bord pilotul și un pasager. După decolare, pilotul a fost în legătură radio permanentă cu organele de control ale traficului aerian de la Aeroportul Internațional Arad, iar aeronava a fost monitorizată de sistemul SSR (Secondary Surveillance Radar) până la ora 11:31, când a dispărut de pe radar. La acel moment, avionul se afla la înălțimea de 365 metri și avea o viteză față de sol de 140 km/h.
„După acest moment, aeronava a ieșit din zona de detecție a sistemului și a mai urmat o traiectorie de aproximativ 530-550 m, după care a lovit solul și a explodat în incinta fabricii Astra Vagoane Arad. Personalul de pază a apelat serviciul de urgență 112. În urma accidentului, pilotul și pasagerul aeronavei au decedat. Aeronava a fost distrusă în totalitate”, se arată în raportul AIAS.
Avionul și pilotul
Documentul precizează că Zenair CH601 XL este o aeronavă concepută și proiectată pentru zbor recreațional și zboruri pe traiect, și nu este aprobată pentru zboruri acrobatice. Aeronava este monomotor, de construcție complet metalică, cu două locuri umăr la umăr (two side-by-side seats). Aeronava este echipată cu tren de aterizare fix și motor ROTAX 912ULS ce antrenează o elice tractivă.
Raportul conține și date despre pilotul decedat. Astfel, acesta deținea licență de pilot aeronave ultraușoare motorizate valabilă până la data de 28.05.2026. La rubrica „Calificări și autorizații asociate”, licența conține mențiunea „Zbor cu pasageri”.
„La data publicării prezentului raport preliminar, comisia de investigație a avut acces doar la dosarul de licențiere al pilotului pentru avioane ultraușoare motorizate. Conform cererii depuse pentru revalidarea licenței de zbor pentru avioane ultraușoare motorizate ULM, la data de 29.05.2024, reiese o experiență totală de 11.915 ore de zbor, din care 315 ore de zbor pe clasa ULM”, precizează documentul.
Comisia de investigație deplasată la locul producerii accidentului a ridicat înregistrările camerelor de supraveghere din incinta fabricii Astra Vagoane Arad și a intervievat martori, iar la aproximativ 200 de metri de locul prăbușirii au fost găsite fragmente de plexiglas ale cupolei și obiecte din interiorul cabinei.
Investigația acestui eveniment este în curs de desfășurare, iar AIAS precizează că la finalizarea cercetărilor va publica raportul final care va conține concluziile și cauzele probabile ale producerii evenimentului.
În 9 august
Un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit, în 9 august, în curtea fabricii de vagoane marfă din Arad, iar pilotul de 47 de ani și un băiat de 18 ani, care îl însoțea în zbor, au decedat pe loc.
Pilotul era din București și în trecut a lucrat la cel puțin trei companii aeriene de linie. Zborul era unul de agrement, iar avionul a decolat de pe aerodromul din Șiria și urma să aterizeze pe pista Aeroportului Internațional Arad. Aparatul s-a prăbușit lângă o hală din curtea fabricii, care însă a fost închisă definitiv de proprietarii americani în luna iunie, astfel că la sol nu au existat victime. Paznicii au văzut incidentul și au sunat imediat la 112.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență Arad informase, la acel moment, că la sosirea pompierilor focul fusese stins deja de serviciul privat de intervenție din cadrul societății comerciale. Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timișoara au întocmit un dosar pentru infracțiuni legate de Codul Aerian în cazul acestui accident aviatic. Se fac cercetări cu privire la încălcarea art. 112 din Legea 21/2020 (Codul Aerian) raportat la art. 122.
Procurorii au în vedere „încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu prevăzute de actele normative cu putere de lege sau neîndeplinirea acestora, dacă fapta a pus în pericol siguranța unei aeronave în zbor și prin aceasta s-a cauzat o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice”.
Raportat la art. 122, înseamnă că fapta menționată a fost urmată de moartea uneia sau mai multor persoane. Cercetările au loc in rem, respectiv cu privire la faptă, nu la persoane.
Sursa: AGERPRES

Trimite articolul

X
Taguri:
aeronava Zenair CH 601 XL Zodiac ,
ancheta ,
Arad ,
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) ,
avionul prăbușit la Arad ,
Primele concluzii
8 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Ion says:
    September 16, 2025 at 5:17 pm

    OK și care-s concluziile că nu rezultă niciuna din articol?

    Reply
    • Grecu says:
      September 17, 2025 at 7:12 am

      Concluzia e ca avionul s-a prabusit, desi pilotul avea toate actele in regula si a actionat conform procedurilor. Prima data cautam in acte… daca gasim ceva gresit… “zbang”… aia e solutia, ala e vinovatul! Nu asa fac si gaborii? Iti ia actele la purecat, iti face alcoolemia chiar daca tu stateai la semafor si mos tagartza te-a lovit pe tine. Eu ii zic doar birocratie si incompetenta cand vad abordarea asta. Dar poate ca asa si face, poate as face la fel daca as investiga. Daca nu au inregistratoare, se vor emite niste teorii, nu se va descoperi niciodata cauza, ca nu suntem aici la investigatii cu NTSB ca la televizor.

      Reply
  2. anonim says:
    September 16, 2025 at 5:50 pm

    Deci a fost necesar mai mult de o luna calendaristica , ca sa ce ??? sa se mentioneze ca avionul a disparut de pe radar la o anumita ora , sa se reaminteasca ca pilotul avea licenta iar avionul era autorizat pt zbor , date care s au cuboscut din prima zi a tragediei …. tot ce reiese din aceste prime date , un singur lucru e interesant !
    Radarul la pierdut din observare cand a coborat sub 365 m , si ca avionul si a pierdut carliga !!!…. nu cumva pilotul a uitat sa si o asigure , inchida ???

    Reply
  3. aeroflotant says:
    September 17, 2025 at 8:36 am

    ce salarii au “expertii” care au tras concluziile de mai sus? Intreb pentru un prieten ..

    Reply
  4. Etc says:
    September 17, 2025 at 9:24 am

    Adica concluzia e ca s-a prabusit….sau?!

    Reply
  5. Stefan51 says:
    September 17, 2025 at 12:52 pm

    in tirg se vorbeste ca ar fi vorba de o drona….nu ucraineana ci a unui cretin care se juca,nu se explica altfel spargerea cupolei un piot cu experienta nu uita sa asigure carlinga

    Reply
    • coco says:
      September 17, 2025 at 7:06 pm

      Barfe…acuma sincer, daca e vorba de drona unde sunt resturile? Ca doara nu o ramas drona aia in zbor la ciocnire intacta? E doar zvon, neconcludent.

      Reply
  6. Pisica Moarta says:
    September 17, 2025 at 11:14 pm

    Concluziile sunt nule..Categoria nu stim,doar banuim…Este ceva de genul auto second hand ieftine.Lasa ca le reparam noi..
    Nici un fel de presupunere nu ar avea rost pana cand medicii legisti se vor exprima oficial.
    Abia apoi,daca IML va scrie un raport detaliat despre starea pilotului,se poate trece la urmatorii pasi.
    Astea sunt niste zmeie,niste rable acceptate de catre Autoritatea Aviatica din cauza saraciei.
    Nu exista un control tehnic.Se sudeaza pistoane,se improvizeaza tot felul…Gratare,mici,etc…Hai sa dam o tura…
    Aerocluburi hobby peste tot prin tara…

    Reply
  7. Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    Începe identificarea proprietarilor de pe Expresul Arad-Oradea
    3
    Primărița recent aleasă a unui oraș renan, în stare critică cu răni multiple prin înjunghiere
    4
    Franța: Noul guvern condus de Lecornu menține majoritatea miniștrilor din cabinetul Bayrou
    5
    John Clarke, Michel H. Devoret şi John M. Martinis au câştigat Premiul Nobel pentru Fizică
    6
    eMag, acuzat de vânzarea de produse contrafăcute și blocarea recenziilor negative
    7
    AIEA a înregistrat o serie de tiruri la puțin peste un kilometru de perimetrul centralei nucleare din Zaporojie
    8
    ANAF: 128 de companii de ride-sharing care funcționau la negru au fraudat bugetul cu 175 de milioane de lei
    9
    Adrian Mihalcea începe să fie mucalit
    10
    Palatul Copiilor din Arad, supus reconversiei

    Local

    FOTO
    Palatul Copiilor din Arad, supus reconversiei
    Clădirea monument istoric va fi mansardată şi apartamentată, urmând a căpăta funcţiunea de birouri şi apart-hotel.

    UT Arad

    Clipe cumplite, accidentare horror: se zbate între viață și moarte după ce s-a ciocnit cu portarul echipei UTA
    MIERCUREA CIUC. Veste uluitoare dinspre Miercurea Ciuc. Atacantul echipei FK Csikszereda, de la Liga de Tineret, Ioo Edvin se zbate între viață moarte, după ce duminica trecută s-a accidentat grav la meciul din Cupa României cu UTA.

    Local

    Angajații Muzeului ne oferă „Ornamente cu poveste”
    O expoziție dedicată Crăciunului îi așteaptă pe arădenii curioși să vadă globuri fragile, figurine zâmbitoare și ornamente care au decorat casele românilor de-a lungul generațiilor.

    Advertorial

    Top criptomonede cu potențial pentru 2026

    România

    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare” a fost depusă
    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. 1

    România

    Instanța supremă atacă din nou la CCR legea de modificare a pensiilor magistraților
    Judecătorii de la Instanța supremă au decis, vineri, sesizarea Curții Constituționale în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților. 2

    Local

    POLITIC. Falcă, despre revitalizarea economiilor locale
    Europarlamentarul arădean vorbește despre o inițiativă legislativă referitoare la crearea de locuri de muncă. 1

    Local

    Apar limitatoare de viteză pe drumurile județene
    5

    Local

    POLITIC. Cadar cere bani pentru calea ferată
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.