aradon.ro Web analytics

ARADON

ARADON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Arad
    • Evenimente
    • Comentariul zilei
    • Stiri internaţionale
    • Stiri naţionale
    • Retrospectiva săptămânii
    • Celebritati/Lifestyle
    • Download
  • Video
  • Sport
    • UTA
    • Sport local
    • Ştiri sportive
  • Party
  • Angajari
Select Page
ARADON
Local
Sclavie arădeană pe drumuri europene

Sclavie arădeană pe drumuri europene

la 9 May 2016 07:31

Sclavie arădeană pe drumuri europene

9 May 2016 07:31
Peste 20 de șoferi de camioane arădeni sunt parte civilă într-un megaproces în Franța, unde acuză că au fost exploatați.
Scris de Simion Todoca - Peste 20 de șoferi de camioane arădeni sunt parte civilă într-un megaproces în Franța, unde acuză că au fost exploatați.

Trimite articolul

X

Șoferii de camioane care lucrează în străinătate sunt invidiați de către oamenii obișnuiți. Sunt căutați ca nași la nunți, la botezuri, considerându-se că sunt plini de bani, din moment ce în câțiva ani de muncă „afară” și-au făcut case, și-au cumpărat mașini etc. Puțini știu ce sacrificii fac aceștia, ce umilințe și privațiuni îndură, la ce exploatare sunt supuși de către trusturile occidentale, care, în schimbul supunerii totale și necondiționate, le oferă venituri pe care în România nu ar putea obține vreodată, oricât de mult și de onest ar munci. Aceasta însă presupune, în cazul pe care vi-l prezentăm, potrivit avocaţilor lor, discriminare totală față de șoferii francezi, ore suplimentare neplătite, renunțarea la o hrănire normală, ba chiar și la igiena corporală, cu riscul îmbolnăvirii.

Nu mai puțin de 22 de șoferi din județul Arad, alături de alte sute din România, au trăit, spun ei, în condiții de sclavie, cu larga complicitate a patronilor din România, care i-au „vândut”, fără să-i întrebe susţin, rechinilor din Occidentul atât de adulat și lăudat.

Timp de o săptămână, la tribunalul din Valence- Franța – s-a derulat un megaproces, supermediatizat de către presa franceză, inclusiv cu filmări din sala de judecată, cu titluri pe primele pagini ale ziarelor locale, regionale și naționale. Un proces în care sunt implicați 84 de șoferi din România, din care 22 sunt din județul Arad. Atenție, aceștia sunt doar cei care, foarte greu, au fost lămuriți că sunt victime ale unui mare trust francez, că au fost exploatați și că aveau dreptul să primească mult mai mult decât au primit, fără să fie batjocoriți și umiliți. Cine i-a lămurit? Statul de drept din Franța! Cel care a considerat că românii sunt cetățeni europeni și au drepturi, la fel ca și ceilalți, indiferent că aparțin sau nu unei țări cu vocație și istorie imperială. Sunt doar cei reprezentați de către reputatul avocat arădean Dan Iovănaș, cel care, la solicitarea noastră, ne-a spus povestea pe scurt, urmând să revină cu amănunte spectaculoase după ce Tribunalul din Valence va face publică pronunțarea, în luna mai.

Colateral, adiacent

Mai întâi, să explicăm despre ce este vorba: sindicatul șoferilor francezi a pornit o acțiune în instanță împotriva unui trust. Motivul ? Ni-l spune avocatul Dan Iovănaș. „ Șoferii francezi de camioane au fost concediați pe capete, pentru că din Portugalia, Polonia și România au fost aduși șoferi care au acceptat orice condiții de muncă, pe un salariu mai mic și fără pretenții în privința drepturilor, fără să-i intereseze dacă este respectată legea. Acțiunea judiciară a pornit de la sindicatele de transport din Franța, împreună cu Parchetul din Valence. Procurorii au demarat din oficiu cercetări, au oprit șoferii în trafic, au cerut documente de la firmă. Ancheta a durat doi ani și jumătate, fiind adunate probe privind comiterea de infracțiuni. A fost trimisă în judecată firma, alături de una dintre firmele componente și 6 persoane fizice, directori ai firmelor componente. Deși avea toate probele necesare trimiterii în judecată a firmei, mai ales că aceasta era în stare de recidivă, după ce mai fusese condamnată pentru evaziune fiscală, statul francez a decis să nu se limiteze la inculparea firmei pentru încălcarea legilor Franței, ci și să acuze exploatarea șoferilor aduși din alte țări, respectiv, România, Polonia și Portugalia. Au fost demarate cercetări, au fost identificate peste 500 de persoane, iar Parchetul procurorului republicii a trimis fiecărui șofer, tradus în limba lui, aviz de audiență, în care i se explica faptul că a fost o victimă a firmei ND, care nu i-a respectat drepturile, ci a exploatat-o, că își poate câștiga aceste drepturi dacă se constituie parte civilă în proces. În privința românilor, unii au acceptat, alții, nu, considerând că, merită să facă sacrificii pentru a trimite familiilor bani. Mai ales că, sub diverse forme, au fost sfătuiți de către firma mamă, din Arad, să nu facă acest gest, dacă le pasă de familiile lor. La fel, unii dintre cei care s-au constituit deja parte civilă, sunt supuși la presiuni să-și retragă acțiunea”.

Operațiunea de „disimulare”

Unul dintre șoferii arădeni, martor în proces, pe nume CP, a vorbit în fața completului de judecată despre „disimulare”. A vorbit în limba franceză despre „artificiile” prin care niște operațiuni ilegale au fost „îmbrăcate” într-o formă legală, în cvasicomplicitate a megatrustului francez cu reprezentanții firmei cu sediul în Arad. PC, deși acum nu vrea să-și dea numele, din motive lesne de înțeles, este unul dintre cei care au apelat la reputatul avocat Dan Iovănaș să-i reprezinte la procesul din Franța. Avocatul ne explică în ce circumstanțe au ajuns șoferii în cauză să fie exploatați.

„Foarte pe scurt, o mare firmă de transport din Franța-ND a cumpărat firme din Polonia, Portugalia și România, printre care și firma cu sediul în Arad. Dacă firmele din Portugalia și Polonia au fost transformate direct în filiale, firma din Arad și-a păstrat denumirea inițială-TC, pentru ca șoferii, respectiv sindicatele din România, să nu știe că firma a fost vândută. Sub pretextul detașării, șoferii au fost anunțați că pentru o perioadă, sunt trimiși în Franța, unde au și fost duși cu microbuzele, fără forme legale, fără documente oficiale. Neștiind care este, de fapt, statutul lor, aceștia au primit în continuare salariul de la firma mamă, acesta fiind de 1050 lei lunar, deși, conform legilor române și franceze trebuia să fie plătiți de către firma la care au fost detașați”.

Condiții inumane

Despre condițiile de muncă și viață am discutat cu P.C. Pe care îl pomeneam mai sus și cu liderul Sindicatului șoferilor din România, Florin Cătană. Aceștia ne-au spus că așa zisele baze erau, de fapt, un fel de garaje-service pentru camioane, de unde erau distribuiți pe diferite trasee în Europa. Cele mai multe camioane, spun cei doi, erau low cost, cu dotări minimale, nu ca și în cazul celor moderne, cum aveau francezii, care au dotări ca și o minisufragerie. Să dormi în cabină, fără să schimbe cineva salteaua pe care dormise predecesorul tău, să ajungi să te speli undeva, într-un refugiu, cu apa dintr-o sticlă de plastic, să mănânci ce poți să-ți gătești, pe fugă, pe o butelie de gaz, într-o cratiță adusă de acasă. Am sintetizat la maximum cele relatate de către cei doi, relatări care ar necesita pagini întregi de ziar.

De ce au acceptat?

Așa cum arătam, cum au spus cei doi, pe considerentul că 1.600-1.700 de euro din diurne, lunar, justifica orice sacrificiu. Din păcate, arată cei care au trăit această experiență, au fost mulți cei care nu s-au ales nici cu această sumă. Dacă au vrut să trăiască normal, cât de cât, dacă au vrut să facă un duș, să mănânce la un fast food, să doarmă într-un pat, din diurnă mai rămânea foarte puțin. Acest puțin, împreună cu salariul de 1.050 de lei, mai exact circa 700 lei, după plătirea impozitelor, era trimis acasă. Din cauza manevrelor firmei franceze, în complicitate cu firma din Arad, șoferii nu știau că, legal, salariul trebuia plătit de către ND, la nivelul la care erau plătiți șoferii francezi !Mai mult, de-a dreptul diabolic, diurna ajungea la 1.600-1.700 de euro doar dacă îți făceai norma, calculată în sute de kilometri parcurși. Dacă nu primeai curse suficiente, nu făceai norma, iar diurna scădea drastic! Mai exact, dacă făceai norma, diurna era, să zicem, 35 de euro, dacă nu o făceai, aceasta scădea la 15 euro. Sindicatul Meridian s-a zbătut enorm pentru a obține de la firma ND garanția asigurării unei alocări minime și pentru cei care nu realizează norma. Vom reveni la timpul potrivit cu amănunte.

Muncă degeaba

Ca să ne dăm seama de dimensiunea abuzurilor și ilegalităților, șoferii erau plătiți 8 ore pe zi, dar numai pentru șofat, pe baza tahografului. Totodată, însă, erau obligați nu doar să asiste, ci și să participe la operațiunile de încărcare-descărcare, care puteau dura ore în șir ! Aceste ore nu contau la pontaj!

Așa e-n toată lumea!

Avocatul Dan Iovănaș recunoaște că a rămas interzis atunci când liderul celor șapte avocați ai apărării, un adevărat „rechin” al baroului, a recunoscut că firma ND a folosit șoferi străini plătindu-i cu sume derizorii, dar a întrebat „care-i problema? Așa e-n toată lumea !”. Liderul sindicatului Meridian, Florin Cătană, ne-a spus că sintagma este perfect adevărată, că sunt șoferi români în toate marile țări ale UE tratați la fel ca și cei care fac subiectul acestui articol și că va spune, fără teamă, cum înțeleg unii rechini economici din Uniunea Europeană să calce pre lege, dar, în același timp, cum poți să te folosești de legile europene pentru ca mafiile să nu mai poată face ce vor. La fel, avocatul Dan Iovănaș va face o serie de dezvăluiri despre solidaritatea de breaslă a oamenilor legii din Franța față de cei din România sau orice altă țară din Uniunea Europeană.

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
aradeana ,
aradon ,
drumuri ,
europene ,
franta ,
romania ,
sclavie ,
soferi ,
tir
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    INFORM MEDIA PRESS angajează: DISTRIBUITORI DE PRESĂ
    2
    MAE: Doi muncitori români - răniți după ce o clădire în reabilitare din apropierea Romei s-a prăbușit
    3
    Cadouri memorabile pentru pasionații de tehnologie: inspirație pentru un sezon special
    4
    Au ţintit zece locuri pe podium
    5
    Viitorul Arad recidivează la Cupa Juniorul
    6
    Bolojan: BPN al PNL a reînnoit sprijinul pentru reducerea numărului de parlamentari, reforma administrației și a pensiilor speciale
    7
    Argint şi bronz la Cupa României de ritmică
    8
    Bilete de tratament pentru penultima serie din an
    9
    Emeric Ienei a decedat la 88 de ani
    10
    ANM: Temperaturi peste normalul climatologic al perioadei din calendar, între 3 şi 16 noiembrie

    UT Arad

    Clipe cumplite, accidentare horror: se zbate între viață și moarte după ce s-a ciocnit cu portarul echipei UTA
    MIERCUREA CIUC. Veste uluitoare dinspre Miercurea Ciuc. Atacantul echipei FK Csikszereda, de la Liga de Tineret, Ioo Edvin se zbate între viață moarte, după ce duminica trecută s-a accidentat grav la meciul din Cupa României cu UTA.

    Local

    Angajații Muzeului ne oferă „Ornamente cu poveste”
    O expoziție dedicată Crăciunului îi așteaptă pe arădenii curioși să vadă globuri fragile, figurine zâmbitoare și ornamente care au decorat casele românilor de-a lungul generațiilor.

    Advertorial

    Top criptomonede cu potențial pentru 2026

    România

    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare” a fost depusă
    Moțiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresiști la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. 1

    România

    Instanța supremă atacă din nou la CCR legea de modificare a pensiilor magistraților
    Judecătorii de la Instanța supremă au decis, vineri, sesizarea Curții Constituționale în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților. 1

    Local

    POLITIC. Falcă, despre revitalizarea economiilor locale
    Europarlamentarul arădean vorbește despre o inițiativă legislativă referitoare la crearea de locuri de muncă.

    Local

    Apar limitatoare de viteză pe drumurile județene
    1

    Local

    POLITIC. Cadar cere bani pentru calea ferată

    Advertorial

    Viața profesională după laringectomie: cum te ajută un laringofon să comunici eficient la locul de muncă
    Laringectomia totală este o intervenție majoră care, dincolo de provocările medicale și emoționale, aduce o schimbare radicală în viața de zi cu zi a pacientului. Una dintre cele mai importante provocări după această operație este pierderea vocii naturale - un aspect esențial nu doar în viața personală, ci mai ales în cea profesională.
    • Aradon.ro
      • Redactia
      • Politica de confidentialitate
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Regulament postare și moderare comentarii
    • Știri
      • Știrile județului Arad
      • Știri internaționale
      • Știri naționale
      • Celebrity/Lifestyle
    • Sport
      • UT Arad
      • Sport Local
      • Știri sportive

    Arad Online

    ISSN 3008-2331

    ISSN-L 3008-2331

    aradon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.