ARAD. Veste mare în cadrul proiectului de modernizare a căii ferate cap Y-Bârzava-Vărădia de Mureș-Simeria. Tunelul feroviar săpat în dealurile din apropierea comunei Bata va fi deschis circulației feroviare. Anunțul a fost făcut de Asociația Pro Infrastructură.
„Joi, 17 iulie, se va deschide traficul pe un traseu feroviar nou de 13 kilometri, între stațiile Bârzava și Vărădia, județul Arad. Scopul variantei este asigurarea vitezei de 160 km/h între Curtici și Simeria (cu încetiniri la 100 la Arad, Radna și Deva), această viteză nefiind posibilă pe linia veche și sinuoasă. Vedeta traseului este tunelul de la Bata. În lungime de 650 de metri, este urmat la mică distanță de două poduri gigantice peste Mureș, de aproape 500 de metri fiecare. Trenurile vor circula, la început, cu 120 km/h, mai puțin pe cele două poduri restricționate inițial la 70 km/h, până își fac rodajul de tonaj. Linia veche de pe malul nordic al Mureșului se va păstra pe un fir pentru garnituri Regio, localnicii fiind obișnuiți cu trenul din 1868”, anunță cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Mai departe, reprezentanții respectivei asociații fac o scurtă radiografie a proiectului:
„Tronsonul ilustrează foarte bine slăbiciunile CFR Infrastructură și nepăsarea politicienilor față de calea ferată. Chiar dacă WeBuild este printre puținii antreprenori generali serioși din țara noastră, lotul semnat în 2017 s-a mișcat cu viteza marfarului. Proiectul tehnic dat de CFR la licitație este extrem de slab și vreo doi ani s-au dus doar pe reproiectare. Încă din 2021, constructorul ne-a atras atenția că la capătul sudic al tunelului există lucrări de consolidare foarte complexe care n-au autorizație. Aceasta întârzia fiindcă nu exista aprobare de tăiere a copacilor de pe versant. În România pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal foarte greu. Tunelul a fost străpuns în ianuarie 2023 și, abia după aceea, CFR a reușit să taie arborii de pe deal, la aproape 6 ani de la semnarea contractului de lucrări. Traficul feroviar a trebuit să aștepte cu tunelul terminat cel puțin un an pană când au fost gata structurile de sprijin din gura tunelului. Proiectantul, angajat anterior de CFR, nu ar fi prevăzut așa ceva dacă ar fi părăsit biroul și ar fi mers în teren, ci soluții mai estetice și mai puțin invazive: polatele, de exemplu. Se poate, însă, și mai rău. Lotul WeBuild a fost blocat și de arheologia de la Cetatea Vărădia, tăiată de curba de 160 km/h aflată încă în execuție momentan. Variantele de traseu de pe tronsoanele vecine, semnate tot în 2017, sunt și mai întârziate”.
FOTO: Asociația Pro Infrastructura
Trimite articolul
XFrumos
Bine cá ságeata verde Páncota-Ghiroc-Lipova a fost distrusá, localnicii fiind obișnuiți cu trenul din 1906