ARAD. Podul hobanat construit în prelungirea străzii Andrei Șaguna, peste râul Mureș, nu va putea fi deschis circulației în cursul verii, așa cum era planificat inițial. În ciuda notificării de finalizare transmisă de antreprenorul SC PAB ROMANIA SRL la 28 martie 2025, supervizorul lucrării a blocat recepția, invocând nefinalizarea testelor statice și dinamice și neconformități tehnice grave constatate ulterior.
Problemele au fost confirmate oficial prin Raportul de inspecție și neconformitate nr. 2 din 13 mai 2025, transmis atât proiectantului, cât și executantului. În iunie, proiectantul a solicitat un termen de 45 de zile pentru a propune o soluție tehnică de remediere.
În acest context, Primăria municipiului Arad propune, printr-un proiect de hotărâre ce va fi supus votului în Consiliul Local, în ședința de luni, 7 iulie, extinderea duratei de implementare a proiectului „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul între zona UTA și strada Ștefan cel Mare” – Cod SMIS 127811 – până la 31 decembrie 2025.
Podul s-a lăsat sub greutatea proprie
Problemele au apărut imediat după eliminarea suporților provizorii, când podul a cedat vizibil sub propria greutate. Hobanele – cablurile care susțin structura – nu au preluat tensiunile conform proiectului, iar tablierul s-a afundat sub cota prevăzută. Rezultatul: podul nu corespunde din punct de vedere tehnic și nu poate fi recepționat.
„Deși ne-am fi dorit să-l deschidem în această vară, nu putem face recepția. Mai sunt de făcut reglaje la hobane. Nu-l construim pentru câțiva ani, ci pentru 100. Vreau să fim siguri că nu vom avea de intervenit în mod repetat”, a declarat primarul Călin Bibarț, în luna mai.
Proiectul
Potrivit documentului, Municipiul Arad este beneficiar al finanțării prin Programul Operațional Regional 2014–2020, Axa 4.1, destinată reducerii emisiilor de carbon prin investiții în mobilitate urbană. Proiectul presupune, printre altele: realizarea unui traseu nou de autobuz între UTA și str. Ștefan cel Mare, achiziția a 10 autobuze electrice, amenajarea a 17 stații de transport, implementarea unui sistem de închiriere biciclete, semaforizarea a 20 de intersecții, construirea unui nou pod peste Mureș – lucrarea de anvergură care acum blochează închiderea proiectului.
Valoarea totală a proiectului este de 227.340.190,36 lei, iar valoarea contractului de lucrări, care include podul, a fost ajustată de mai multe ori în baza HG 1/2018, pe fondul scumpirii resurselor și modificărilor tehnice. Contractul de execuție a fost semnat în ianuarie 2022, cu termen inițial de finalizare în mai 2024. Ulterior, durata a fost prelungită prin acte adiționale până la 31 martie 2025. În noiembrie 2024, prin HCLM 701, au fost aprobate cheltuieli suplimentare pentru finalizarea proiectului, iar în decembrie 2024, ADR Vest a aprobat modificarea duratei. Cu toate acestea, execuția fizică s-a încheiat cu probleme.
Soluția, în așteptare
Viceprimarul Lazăr Faur a explicat, la mijlocul lui iunie, într-o conferință de presă, că Primăria a solicitat proiectantului să aleagă, dintr-un set de patru opțiuni tehnice, o variantă de remediere care să fie sigură, rapidă, economică și cât mai puțin invazivă. Se iau în calcul întărirea hobanelor, adăugarea unor cabluri suplimentare sau un sistem de susținere sub tablier. Pe fondul acestor întârzieri, Primăria precizează în proiectul de hotărâre că toate cheltuielile eligibile au fost decontate până în decembrie 2023, iar restul lucrărilor – inclusiv iluminatul, probele tehnologice și remedierea neconformităților – vor fi suportate din fonduri proprii.
Responsabilități împărțite
Cu lucrările „finalizate” dar neconforme, municipalitatea cere, așadar, o a doua prelungire oficială a termenului, până la finalul lui 2025. Deocamdată, podul rămâne închis, iar responsabilitățile pentru întârziere, împărțite între antreprenor, proiectant și administrație. Rămâne de văzut care va fi soluția tehnică propusă și mai ales cu va salva aceasta investiția.
Trimite articolul
XA știut Bibarț de ce cresc impozitele! Să plătim prostia administrației.
Alegeri în două tururi să scăpăm de incompetenți .
-
Podul reprezintă imaginea actuală a Aradului: strâmb, deformat, impracticabil, dar cu aere / impresii demne de Paris / Londra.
Ma repet! Mai bine faceti unu din barne…ca primaru-i specialist.
Cine este proiectantul???????? Este cumva firma de casa a Primariei a famigliei Falca??.Intrebam si noi nu dam cu bota.
Buie Mibi si ciuma galbena. Unde ii mizeria de Bilcea acum sa isi faca poze?
Primăria Arad….
Stăm la bariere la ieșire și întrare în Arad ca acum 100 de ani,doar că atunci se stătea cu căruță.Noi ne-am apucat de oduri…..
În veci, în forma actuală, acest pod NU VA FI SIGUR CIRCULAȚIEI AUTO !!!
Decât dacă vor fi inconștienți care să se joace cu viețile oamenilor…
Podul ăsta va trebui demolat parțial sau , chiar, total, și reconstruit funcțional (asta dacă ești în stare!).
Podul de la Galați, cu probleme mult mai minore (de suprafață asfaltică și de desprinderea unor elemente de îmbinare), încă nu au reușit să-l remedieze total (fiind făcut de firme mult mai profesiniste !), și-atunci voi credeți că “mega-hamacul de Arad” va putea fi vreodata circulabil auto, în siguranță…?
Hai visați frumos în continuare, că “aveți banane și blugi”…
PS: … și am să vă spun și de ce podul ăsta nu va fi niciodată folosit la încărcări mari.
Problema lui principală este ASIMETRIA !!!
Câte poduri hobanate ați văzut asimetrice ?
Toate AU O ÎNCĂRCARE SIMETRICĂ FAȚĂ DE STÂLPII DE SUSȚINERE !
Poate, DIN CALCULE a reieșit faptul că se poate echilibra și un Pod asimetric (gen “braț de macara”), dar REALITATEA contrazice teoria ! La un braț de macara iți poți permite să fkexeze putin brațul și să ții pe loc încărcătura până SE EGALUZEAZĂ FORȚELE și se stabilizează încovoierea, dar la vehicule în continuă mișcare, nu vei putea face asta!
E adevărat, asimetria podului îi dă un pic de șarm, dar îl face, în același timp, IMPOSIBIL DE ECHILIBRAT din punctul de vedere al distribuției forțelor și încărcărcării; și , să nu mai vorbim de faptul, că inclusiv modificarea lungimii componentelor ca urmare a variațiilor de temperatură (dilatare-contractare), se va face asimetric. Voi nu sunteți în stare să țineți sub control dilararea și contractarea șinelor de tramvai (deși s-au inventat ‘îmbinări de dilatare, pe care voi nu le aveți, deși pe vremea lui Ceașcă erau…), având șine ba întrerupte, ba “cocoșate”, și-atunci cum naiba veți fi voi în stare să controlați permanent tensiunile dintre elementele dilatate asimetric , ale podului …?
-
Ai vrut sa fii deștept si te-ai facut de ras , ca vb numa sa te aflii in treaba…nu ai nici o treaba cu ingineria ,,prietene”
Transformam in pod pietonal si rezolvam problema
🤣🤣🤣
Aici sunt banii dumneavoastra