Copacii care au scăpat de „marea defrișare” din anul 2020, atunci când Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara a ordonat tăierea „la ras” a arborilor de pe marginea drumurilor naționale care tranzitează județul nostru, vor cădea sub drujbe în perioada următoarea. Regionala a lansat licitația pentru exploatarea masei lemnoase pe picior pe DN 7, între Pecica și Nădlac și pe același drum, între Păuliș și Sâmbăteni. Licitația va avea loc în data de 18 decembrie, la sediul DRDP din Timișoara. Potrivit datelor Regionalei, între Pecica și Nădlac vor fi tăiați zeci de copaci, însumând un volum total de 277 de metri cubi de lemn. Pentru această cantitate, licitația va porni de la suma de 20.992 de lei. Sunt vizați arbori din speciile gladița, plop negru, catalpa, nuc, tei pucios, oțetar, dud, paltin de munte și frasin.
Dacă vorbim despre celălalt tronson care va fi „atacat” de drujbe, acolo datele Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara indică faptul că ar fi vorba despre 180 de metri cubi de lemn din speciile plop negru, nuc, dud și frasin. Valoarea de pornire a licitației în acest caz este de 13.393 de lei.
Cei de la DRDP Timișoara anunță că recoltarea lemnului pe picior va trebui să respecte o serie de condiții de exploatare, cea mai importantă referindu-se la faptul că tăierea plantaţiei se va efectua fără închiderea circulaţiei rutiere pe sector, asigurându-se, în permanență, fluența corespunzătoare a traficului, pe toată durata executării lucrării.
„Înainte de trecerea la un nou sector de lucru, se va asigura curățirea completă de crengi și resturi de lemn, atât pe zona drumului, cất și pe suprafețele de teren adiacente (teren arabil, pășune, etc.). Se va asigura semnalizarea și pilotarea circulației. Se interzice cu desăvârșire tăierea arborilor nemarcați. Lungimea frontului de lucru nu va depăși 100 de metri în aliniament și 50 de metri în curbe. În situaţia excepţională în care condiţiile locale impun doborârea arborilor pe platforma drumului, se va proceda la oprirea circulației din ambele sensuri un timp cất mai scurt și numai în prezența reprezentantului în teritoriu de la districtul de drumuri naționale. Este interzisă deplasarea lemnului pe partea carosabilă prin tractare cu mijloace mecanice. Este interzisă executarea lucrărilor în perioade de timp cu vizibilitate redusă (ceață, ploaie etc.) sau vânt puternic, perioada respectivă adăugându-se la termenul prevăzut în contract pentru respectiva lucrare”, sunt câteva dintre condițiile impuse de DRDP Timișoara.
Au „ras”
Reamintim faptul că, în anul 2020, DRDP Timișoara a mai avut astfel de licitații, sute de arbori de pe marginea drumurilor naționale din Arad căzând, la vremea respectivă, pradă drujbelor. La momentul respectiv, cei de la Regionala de drumuri anunțau faptul că respectivii arbori erau bătrâni și prezentau risc pentru trafic. Tot atunci, drumarii ne anunțau faptul că, după tăieri, va urma o campanie de plantare a altor arbori pe marginea șoselelor. Campania respectivă s-a și materializat, dar, după plantare, puieții nu au mai fost udați și s-au uscat în marea lor majoritate.