Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au anunțat trecerea de la actualul sistem al rovinietei pe perioadă fixă la unul bazat pe distanța parcursă și pe caracteristicile vehiculului.
Pe 31 iulie 2025, Ministerul Transporturilor a semnat cu CNAIR un contract în valoare de 282 de milioane de lei, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Noul sistem trebuie să fie operațional până la 31 decembrie 2026, moment în care clasicul model „abonament” (pe zile, luni sau ani) va fi înlocuit cu „rovinieta la kilometru”, relatează Antena3.ro.
Taxa va fi calculată automat în funcție de traseul parcurs și de clasa de emisii a mașinii. Monitorizarea va fi posibilă prin trei metode: un echipament de bord conectat la satelit (OBE), o aplicație mobilă sau un tichet electronic completat manual. Datele vor fi transmise direct către CNAIR, care va factura suma exactă.
Cum vor fi taxate mașinile:
- Autoturisme: plata va ține cont de clasa de emisii și durata folosirii drumurilor.
- Vehicule grele: tariful se va calcula în funcție de kilometri și norma de poluare.
Astfel, România se aliniază standardelor europene, unde șoferii plătesc în funcție de cât și cum folosesc infrastructura rutieră.
Creșteri de tarife și sancțiuni din septembrie 2025
Până la implementarea completă a noului sistem, șoferii vor simți primele efecte încă din 1 septembrie 2025, când rovinieta anuală pentru autoturisme va crește de la 28 de euro la 50 de euro, iar amenzile pentru lipsa acesteia se vor dubla, ajungând la valori cuprinse între 500 și 1.000 de lei. În cazul vehiculelor comerciale, atât tarifele, cât și sancțiunile vor fi stabilite diferențiat, în funcție de greutatea mașinii și de clasa de emisii.
Pentru punerea în practică a „rovinietei la kilometru”, CNAIR a anunțat trei etape esențiale: dezvoltarea unui sistem informatic centralizat, achiziția echipamentelor necesare monitorizării și, în final, instalarea infrastructurii fizice și a punctelor de control pe drumurile naționale. Potrivit estimărilor, infrastructura de control ar urma să fie operațională până în trimestrul al doilea din 2026, iar noul sistem va deveni complet funcțional la sfârșitul aceluiași an.
Sursa: Bihon.ro
Trimite articolul
XRovinieta pe km poate ar fi buna pe autostrada. Pe drumurile naționale este o tâmpenie made in Romania și țările similare
Inca un pas spre controlul total al omului de catre stat !! Mai ramane ,,cipul ,, de bagat in cap sau pe mana si apoi ei cei care ne conduc vor sti totul despre noi !!
-
Nu ai nevoie de cip. Porti smartphone-ul cu tine toata ziua, postezi si urmaresti de toate pentru toti online si pe social media, asta reprezinta cu adevarat cipul, nu mai are nimeni nevoie sa-ti infiga un cip in corp sau in sticla de cola, il porti deja cu tine de bunavoie oricum 😉
-
Telefonul tau il poate purta si alcineva , dar cipul din mana ta e doar al tau !
-
Din pacate creierul pe care-l tii in dovleacul de pe umeri nu e al tau, e preluat de la o gaina din poiata. Dar daca-ti iei o noua tichie de aluminiu poate scapi…
-
-
Chelului tichie de margaritar ii lipseste! Ce are poluarea cu taxa de folosire a infrastructurii? Eventual cu tonajul masinii…
Masuri foarte bune. Cu aceste masuri se va reduce poluarea, supraaglomerarea soselelor, se vor reduce accidentele, drumuri mai sigure.
Ne aliniem standardelor europene?! Da la drumuri pe cand ne aliniem?! Ca trebuie sa-mi schimb telescoapele sau directia din cauza infrastrcturii rutiere nimic?!
Nu este mai simplu ca Romania sa renunte la F35 ? Asa ceva nu le trece prin minte guvernantilor ? Tot incearca sa dreaga busuiocul pe spinarea cetatenilor, dar rezultate zero si contractie economica.
-
Știu ai noștrii, dacă tot zic de alinierea la UE, cum se taxează în Germania, de ce nu aplicăm metoda de acolo.
cheltuiti 282 de milioane de lei ca sa obtineti ce?da n-avem bani,mama voastra de derbedei