Dacă ai intrat vreodată pe un site cu cauciucuri de bicicleta, asa cum este si magazinul online www.generalmotor.ro, probabil ca ai observat ca exista zeci de modele diferite, atat in privinta dimensiunilor, cat si a tipurilor de curse carora le sunt destinate. Insa, poate cea mai vizibila diferenta este tipul de striatie prezent pe cauciuc.”
Acestea pot avea diverse forme si marimi, de la veritabile crampoane pana la cauciucuri bicicleta complet netede. Este fara indoiala ca unii ciclisti pot fi confuzi in privinta alegerii cauciucurilor potrivite, motiv pentru care iti prezentam mai multe detalii care sa te ajute sa “deslusesti” acest mister!
Cauciucuri netede sau cu striatii?
Exista o multitudine de factori care sunt luati in calcul in procesul de fabricatie a cauciucurilor, dar, pe scurt, striatiile trebuie sa reflecte in oglinda tipul de teren pe care sunt folosite. Asadar, pentru suprafetele netede, precum soselele, se recomanda cauciucuri cu striatii fine sau chiar deloc. Pentru suprafete cu obstacole sau terenuri accidentate, se folosesc de regula cauciucuri de bicicleta cu crampoane, precum cele intalnite pe mountain bikes.
Asadar, pentru cauciucurile netede, cele mai intalnite suprafete includ soselele, pavajele, cimentul, asfaltul sau chiar pistele interioare. Pentru cele cu striatii, scopul este de a mentine cea mai buna suprafata de contact, fiind astfel recomandate pentru terenuri cu pietris, nisip, drumuri neasfaltate, noroi, grohotis, terenuri cu iarba sau frunze, radacini etc.
Profilul cauciucurilor de bicicleta
In procesul de fabricare a cauciucurilor, intra multe componente, unele mai vizibile, altele nu. Iata care sunt cele mai comune elemente ale profilului unui cauciuc de bicicleta, care pot afecta atat confortul, cat si performantele:
Latimea cauciucului – Acest factor poate avea un efect dramatic atat asupra vitezei, cat si aderentei. Pe scurt, un cauciuc lat are o suprafata de contact mai mare, ceea ce conduce la o buna manevrabilitate. Insa, pe masura ce cauciucul se ingusteaza, scade si suprafata de contact, implicit si rezistenta la frecare, ceea ce se traduce printr-o viteza mai ridicata.
Tipul de profil – contine mai multe sectiuni, al caror scop este sa indeplineasca anumite conditii corelate cu coeficientul de manevrabilitate, aderenta si viteza.
Profilul exterior – denumit si flanc sau perete, este localizat pe lateralele unor cauciucuri de bicicleta. Poate contine crampoane scurte, pentru o mai buna aderenta pe suprafetele accidentate. Aditional, poate fi fabricat dintr-un material mai dur, care imbunatateste manevrabilitatea in anumite conditii.
Profilul central – este localizat pe mijlocul cauciucului. Acesta poate fi neted, pentru o mai buna viteza, sau acoperit cu striatii sau crampoane, pentru cresterea aderentei. De asemenea, poate fi de o alta duritate fata de profilul exterior.
Striatiile – Aceste mici santuri sunt “tiparite” pe suprafata cauciurilor de bicicleta, fiind de regula intalnite in cazul bicicletelor de sosea sau oras. Au atat rolul de diminuare a suprafetei de contact, cat si de combatere a fenomenului de acvaplanare, care apare in conditii crescute de umiditate.
Unghiul crampoanelor sau striatiilor – Se foloseste pentru indicarea sensului de deplasare a cauciucului, fiind de regula mai ascutit in zona profilului central. De asemenea, detine si un rol in cresterea vitezei pe linii drepte.
Tipul de material – Fiecare companie producatoare de cauciucuri bicicleta foloseste anumite amestecuri de substante precum cauciuc, silicon si alte ingrediente, care imbunatatesc aderenta, durata de viata si rezistenta la pana. De regula, duritatea unui cauciuc este direct proportionala cu aderenta, dar si cu durabilitatea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!